Laatste dag Praag en Bratislava - Reisverslag uit Bratislava, Slowaakse Republiek van Jasper en Angelique - WaarBenJij.nu Laatste dag Praag en Bratislava - Reisverslag uit Bratislava, Slowaakse Republiek van Jasper en Angelique - WaarBenJij.nu

Laatste dag Praag en Bratislava

Door: Angelique

Blijf op de hoogte en volg Jasper en Angelique

11 Juli 2014 | Slowaakse Republiek, Bratislava

Lieve allemaal,
Voordat we naar Bratislava gaan willen we jullie nog vertellen wat we woensdag nog in Praag hebben gedaan:
Ten eerste willen we iedereen bedanken voor het duimen voor mooi/droog weer! Dat is helemaal goed gekomen. Het was droog en de zon scheen. In de ochtend nog wat geld gewisseld en besloten we om naar Petrin te lopen. Dit is een uitkijktoren en is een soort eiffeltoren in het klein. Je kan met de metro naar boven maar wij besloten te gaan lopen. Het waren allemaal steile weggetjes en kleine trappen. Via olifanten paadjes sneden we stukjes af haha. Het was een mooie route maar best zwaar. Eenmaal aangekomen bij Petrin konden we met studentenkorting naar boven. 332 treden.. Prachtig uitzicht over de gehele stad. Ook gebouwen die we van dichtbij hadden gezien konden we vanaf hier zien. Daarna weer alle treden naar beneden. Jasper was er een beetje misselijk van. We zijn rustig weer terug gelopen en onderweg onze broodjes gegeten in het park en langs gebouwen gelopen die ze ook wel de dansende huizen noemen. Op de markt wat kleine souvenirs gekocht. We zijn terug gelopen naar de Tynkerk om daar binnen te kijken. Woow veel goud! Op het plein een Tsjechische lekkernij gegeten. We weten de naam niet precies maar het is zoete deeg met suiker, opgerold op een stok en verwarmd. Het was erg lekker. Daarna heerlijk uitgerust in ons hostel. Om 19.30 zijn we gaan avond eten. Beide namen we een Tsjechische specialiteit: goulash (jasper) en ham (angelique) uiteraard met Tsjechisch bier. Daarna wederom een poging om de Karelsbrug in het donker te zien. Inderdaad prachtig! Daarna in een café voetbal gekeken. Jammer van de wedstrijd...

Gisteren (donderdag) aangekomen in Bratislava! Niet zo'n goede reis voor angelique, helaas! Ik was erg moe en niet lekker. Moet wennen aan het reizen en we hadden veel gelopen. We namen de bus naar ons hostel. We snapte niks van het kaartjes systeem. We wilde bij de buschauffeur een kaartje kopen maar dat kon niet. De bus ging al verder met ons er in, dan maar zwart rijden... Later uitgezocht hoe het werkt dus op de terugweg kunnen we gewoon een kaartje kopen bij de bushalte. We hebben een goed hostel wel een wat vervallen gebouw. Maar het is schoon en de bedden liggen goed. We zijn gelukkig gauw tevreden. Bratislava is niet erg toeristisch en een totaal andere stad dan Praag. Ook qua bevolking verschilt het erg. Niet iedereen is hier vriendelijk, terwijl sommige je met van alles helpen voor zo ver ze dat kunnen met de taalbarrière. We zijn eerst even in het hostel gebleven omdat angelique zich niet lekker voelde. Rond 15.00 de stad in gegaan. Het is bij de bezienswaardigheden over het algemeen erg rustig dat is wel prettig en een groot verschil met Praag. We hebben een gratis kaart bij het tourist information office gehaald. We liepen naar het oude stadhuis en een leuk pleintje waar een leuk marktje was. Daarna naar de St. Martin kathedraal en zijn we door gelopen naar de nieuwe brug met een soort UFO er boven. Het past eigenlijk totaal niet bij de stad. Naast een aantal mooie gebouwen zien we veelal communistische gebouwen en graffiti. Door een park zijn we doorgelopen naar het nationaal theater. Via een saaie weg naar de blauwe kerk/kerk van Elisabeth gelopen. Heel leuk, past zo in smurfenland door dat blauw. Er naast staat het gymnasium. Het is in dezelfde stijl gebouwd alleen oranje/geel geverfd. Verder er om heen lelijke vervallen gebouwen. We zijn bij de kerk in de buurt wat gaan eten. Heel vriendelijke vrouw die ons hielp en het eten was top! Daarna naar de lidl om wat kleine boodschapjes te doen. Jasper kreeg ruzie met een burger over een brood. Zij in het Slowaaks en jasper in het Nederlands. Best grappig. We zijn terug gelopen naar het hostel en rond 20.00 de stad bekeken in het donker. We hebben een marmeren beeld gezien van een man die uit de put komt. Hier erg bekend. We zagen de brug mooi verlicht en het kasteel van Bratislava ook erg mooi verlicht. Even verderop zagen we veel mensen voor een groot scherm zitten. Ze hadden een openlucht film :) in het hostel uno gespeeld en lekker gaan slapen. Rond half 10 opgestaan. Het was fijn om even goed uit te rusten. De douche is chiller dan in het vorige hostel. Daarna broodje jam gegeten. En echt op pad! We zijn naar het paleis van de president geweest. Het is een groot wit gebouw. Daarna zijn we naar de St. Martin gate gegaan en ook naar boven gelopen. Met hetzelfde entree ticket zijn we naar een farmaceutisch museum gegaan. Angelique vond dit erg interessant. Langs vele andere kerken naar de St Martin kathedraal gelopen en naar binnen. Daarna naar het bekende kasteel van Bratislava gelopen. Weer stijl om hoog. Hier hadden we een mooi uitzicht over de hele stad. We hebben nu eigenlijk alles van Bratislava wel gezien. We merken dat de bevolking nog erg moet wennen aan de toeristen en ook Engels spreken ze nauwelijks. Vanavond gaan we nog ergens een terrasje pakken. Morgen vertrekken we naar Budapest. Dit is slechts 2 uur met de trein. Dus dat valt erg mee.

Liefs,
Jasper en Angelique

• 11 Juli 2014 - 18:46

Gerrie Boor:

Hoi lievers,
    Wat een leuk verhaal weer, jullie doen wel veel. We denken dat Boedapest wel leuker is dan deze stad, maar het is wel goed om de verschillen mee te maken. Het scheelt dat het morgen geen lange reisdag is. Met ons is alles prima, en het is drukend warm, het schijnt vannacht vreselijk weer te zijn geweest, ik heb daar niets van gemerkt Jim wel. Jasper heb je die ene shirt al onder in je tas gelegd? Xxx en tot het volgende verhaal uit Boedapest.
    Liefs Jim en Gerrie

• 11 Juli 2014 - 18:51

Manouk:

Hopelijk voel je je snel weer beter Angelique!
    Wat hebben jullie veel ondernomen!
    Veel plezier deze dagen in Budapest!

Liefs xxx

• 11 Juli 2014 - 20:33

Astrid:

Tjonge wat doen jullie veel! Leuk om zo ook een beetje op reis te gaan. En fijn dat Jasper nieuwe vrienden maakt :p Heel veel plezier en hopelijk hebben jullie extra schoenen mee, want ze zullen wel snel slijten :) Dikke kus!

• 11 Juli 2014 - 20:53

Gerrie:

De foto's zijn ook weer harstikke leuk. Nog veel plezier!!

• 12 Juli 2014 - 18:09

Coby Van Kampen:

tjee, jullie hebben vakantie hoor. vakantie betekend leuke dingen doen en dat op je gemakkie. rustig aan. jullie hebben al heel veel gezien. Veel plezier nog en geniet er van. gr coby

• 12 Juli 2014 - 19:44

Yvonne&remko:

Ik zou het ook iets rustiger aan doen als ik jullie was. Ben gebeten door een egel ( rot beest) ben meteen bang voor die dieren. Vrijdag de hele dag geen telefoon tot s'avonds halftien iemand uit duitsland had een gewond eekhoorntje gevonden. Nou na overleg met me bazin noodnummer van Duitsland doorgegeven, ben benieuwd of ik er vrijdag nog iets over hoor. Het is hier erg bebouwd en Trixie heeft weer buikpijn en wil nogsteeds niet eten alleen als we er voeren dus dan doen we dan maar. Leuk dat verslag over Bratislava ik herkende het van 3 op reis weet ik wel waar jullie het over hebben hihi :-)
    Nou we zijn benieuwd hoe het jullie vergaat in budapest de foto's van het hostel liegen er niet om. Nog veel plezier! Dikke knuffel van pap&mam

• 13 Juli 2014 - 12:52

Oma:

hallo angelique en jasper fijn dat jullie het zo naar de zin hebben . reizen is werken he ! maar toch ook genieten !!!! we hebben genoten van jullie verslag alleen koste het wat moeite de pc en ik hebben soms ruzie zoals jullie weten maar het is toch gelukt toch ?????

• 13 Juli 2014 - 21:53

Chantal:

Hee wat leuk om jullie verhalen te lezen . Jullie hebben al veel gezien en gedaan. Heel veel plezier nog . Liefs chantal