Boekarest (Roemenië) - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Jasper en Angelique - WaarBenJij.nu Boekarest (Roemenië) - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Jasper en Angelique - WaarBenJij.nu

Boekarest (Roemenië)

Door: Angelique

Blijf op de hoogte en volg Jasper en Angelique

16 Juli 2014 | Roemenië, Boekarest

Lieve allemaal,

Nog steeds hebben we trouwe lezers thuis. We proberen dus ook echt in elke stad ons verhaal te schrijven. There we go!

Dag 8 van onze reis en tevens laatste dag in Budapest. In de ochtend zijn we naar de centrale markthal gegaan. Hier verkopen ze vooral levensmiddelen zoals vlees, fruit en groente. Het viel ons op dat het een schone markt was. Jasper kon dit natuurlijk vergelijken met andere landen. Maar we konden het ook goed vergelijken met Kroatië waar we 2 jaar geleden waren en ook zo'n centrale markthal bezochten. Die erg stonk! Op de bovenste verdieping zagen we vooral veel souvenirs. Veel hetzelfde en leek een beetje uit china geïmporteerd haha! Maar dan wel "hand made". Tuurlijk haha! Na de markt was het tijd om te relaxen. We zijn naar szèchenyi thermal baths gegaan. Dit was echt top. Het heeft 15 baden binnen en 3 grote buiten baden. Temperaturen van de baden verschilde van 22 tot 38 graden. Het was echt heerlijk weer dus vooral van de buiten baden genoten. Na deze heerlijke dag kon onze trein reis naar Roemenië beginnen...

De trein zou 19.10 vertrekken. We waren natuurlijk ruim op tijd. Toen zou hij 19.40 vertrekken. Echter stond nergens vanaf welk spoor hij zou vertrekken. Inmiddels waren alle treinen op het bord al vertraagd. Dat was dus wachten, niemand wist iets. Angelique zag op een geef moment veel reizigers naar een trein gaan die er al een tijdje stond. Niks stond op het bord. Jasper is het aan de conducteur van die trein gaan vragen. En ja hoor dat was hem! Allemaal best chaotisch dus. We sliepen in een slaapcoupé samen met 4 anderen. Totaal dus met zijn zessen. 1 uit Nederland, 1 uit Australië en 2 uit Zwitserland. Met de Australiër en de Nederlander het erg leuk gehad. Goed kunnen slapen. Bij de grenzen werden we met een hoop kabaal wakker gemaakt om onze paspoorten te laten zien. De trein liep enorme vertraging op en ze rijden in dit land enorm langzaam. We kwamen uit eindelijk iets van 3 uur later aan. Totale rit van zo'n 19 uur... Maar het is ons enorm meegevallen. En onderweg ook nog best wat gezien :)

Het is in elke stad weer even uit zoeken hoe we overal komen en hoe de metro en dergelijke werkt. We kochten bij een metro ticket office een kaartje. We konden alleen met 100 lei betalen. Het ging allemaal zo snel en we kregen dus 50 lei (zo'n 12 euro) te weinig terug. We konden er niks meer aan doen... Het is maar 12 euro en gelukkig niet meer maar het is toch ff jammer. Bij het hostel aangekomen was de eigenaar weg. Ook dat nog, dachten we hahahaha! We belde hem en hij zou er snel zijn. Gelukkig was hij dat ook. De eigenaar was heel vriendelijk en vertelde ons veel over Boekarest. Daarna hebben we een free walking tour gedaan. Het was erg leuk en interessant. Hij vertelde veel over de geschiedenis en leuke weetjes. Tijdens deze trip zagen we Ataneul Roman (concertgebouw), gedenkteken van wedergeboorte (herdenkt slachtoffers en de strijd van de Roemeense revolutie), historisch museum met een heel grappig beeld er voor, de nationale bank van Roemenië, oud koninklijk hof, plein van de revolutie, stadsmuseum van Boekarest en de stravropleos kerk. Heel mooi! Daarna hadden we aardig trek. Veel tentjes waren al dicht dus hebben we bij een pizzeria gegeten die wel open was. Goed gegeten!

Dag 10
Vandaag rond half 9 op gestaan. Bekeken waar we naar toe wilde gaan. We wilde naar het parlementspaleis en als je daar naar binnen wilt heb je een reservering nodig. De eigenaar van het hostel kon die voor ons maken. Er was nog plek voor 10 uur. Nou was het parlement totaal niet dichtbij en moesten we echt enorm haasten. Maar gehaald! Het gebouw is na het Pentagon het grootste administratief gebouw ter wereld. We kregen een rondleiding van een uur. Het gebouw is werkelijk zo onwijs groot. Prachtige kamers met enorme kroonluchters. We zagen gordijnen van 15 meter lang en wogen 250 kg. Echt heel bizar. Natuurlijk nog nooit gewassen maar ze zagen er nog mooi uit. We hebben in dit uur slechts 7% van het gebouw kunnen zien. Dit laat wel zien hoe groot het is. Na het parlementspaleis zijn we naar het atimklooster gegaan en hebben we wat gegeten. Daarna door naar het radu voda klooster. Dit was van binnen en een gedeelte rondom beschilderd. Daarna naar de Russische kerk. Deze leek ons leuk vanwege de 7 typische Russische koepels. Helaas was de kerk in renovatie. Volledig afgeschermd, we konden niks van de buitenkant zien. We konden wel naar binnen. Wederom prachtige schilderwerken/iconen. De renovatie is naar verwachting pas eind december 2015 klaar. Wij moesten er om lachen aangezien de werklui vooral zaten te chillen. Terug naar het hostel gelopen om wat spullen te halen. Daarna zijn we naar een park hier in de buurt gegaan: cismigiu park. Heerlijk rustig en leuk park met een soort eiland voor allerlei vogels. Door het park heen zijn we naar het cretulescu paleis gelopen. Daarna helemaal naar de andere kant van de stad. Sowieso zijn de afstanden heel groot hier en ligt al dit bovenstaande niet echt in de buurt van elkaar. Er zijn wel een aantal metro lijnen maar daarbij moet je nog veel lopen. Onze benen waren aardig moe. Maar goed het laatste wat we wilde zien: Arcul de triumf. Dit is een eigen versie van de Arc de triomphe. Dit leek ons leuk om te zien omdat we die vorig jaar in Parijs hadden gezien. Eenmaal daar aangekomen, was hij ook in renovatie.... Gelukkig was er in de buurt een mooi park en tevens het grootste park van de stad: Herastraupark. De expoflora in dit park gezien, mooie bloemen vooral rozen. Even totaal uit de stad en lekker en ijsje gegeten. Helemaal moe en voldaan naar een aanbevolen restaurant (door de eigenaar vh hostel) gegeten. Echt top gegeten! De rest van de avond in het hostel gebleven. Het is erg warm weer en de zon schijnt volop! Net als in Nederland geloof ik :)

Morgen middag vertrekken we naar Varna(Bulgarije) waar we in de avond aan zullen komen. Even paar dagen zon, zee en strand!

Tot de volgende blog!

Xxx liefs

Jasper en Angelique

• 16 Juli 2014 - 23:43

Manouk:

Hoi lieverds,

Wauw wat hebben jullie weer veel gedaan zeg! Fijn dat jullie lekker weer hebben. Ik zat namelijk naar t nieuws te kijken en ik zag regen richting jullie kant.. Dus ik dacht oohnee.. Maar ik ben blij dat het heerlijk is daar :) hier is het ook echt warm. Het weekend wordt rond de 30 graden! Leuk ook dat jullie overal zo lekker gegeten hebben en dat de eigenaar zo vriendelijk is. Goede reis morgen en geniet van zon, zee en strand! Dat hebben jullie verdiend!

Liefs xxx

• 16 Juli 2014 - 23:47

Dewy:

Echt genieten jullie verhalen!

• 16 Juli 2014 - 23:49

Jim En Gerrie :

Leuk weer te horen allemaal. In het zwembad had ik ook wel willen zijn. Jullie zien wel heel veel. Wat je oma al zei, vakantie is werken. Morgen echt vakantie veel plezier en geniet van alles. Xxx Jim en Gerrie

• 17 Juli 2014 - 10:23

Astrid:

Ik vind de foto's leuk! Heeft Jappie een uitschuifarm of is dat een speciale houder?
    Geniet lekker van jullie zon-zee-strand daagjes. X

• 17 Juli 2014 - 12:39

Rebecca:

Wauw, wat hebben jullie al veel gezien en gedaan zeg! Het is te merken dat jullie er van genieten ;) liefs, Rebecca

• 18 Juli 2014 - 18:24

Yvonne En Remko:

Hoi meis en vriend ik mis je heel erg!!!!! Hier gaat alles mis de meiden zouden morgen komen maar yo is ziek en martine kon maar heel even heb het maar gecanseld . Nu komen ze 9 augustus. verder liep het deze week ook niet goed bij pluswerk werd afgezegd marleen was ziek naar huis gegaan. Maar de telefoniste zei dat dit mijn laatste keer zou zijn ikweet weer van niks nu dat weer. En ben vanmorgen op de fiets naar de egelopvang geweest applaus dat ging goed alleen daar liep alles anders dan ik me had voorgesteld. dip dip dip. Verder heb ik teleffoondient en dat geeft toch wel veel stress lig ik lekker in me bad gaat de telefoon. Nou jullie nog heel veel plezier aan het strand precies de goede periode. heerlijk weer.
    Heel veel liefs mam en pap. xxxxxxxxxxxxxxx

• 21 Juli 2014 - 18:37

Coby:

heerlijk dat alles goed gaat. Nu heerlijk een paar dagen strand. Geniet er maar van.