Split (Kroatië) - Reisverslag uit Split, Kroatië van Jasper en Angelique - WaarBenJij.nu Split (Kroatië) - Reisverslag uit Split, Kroatië van Jasper en Angelique - WaarBenJij.nu

Split (Kroatië)

Door: Angelique

Blijf op de hoogte en volg Jasper en Angelique

28 Juli 2014 | Kroatië, Split

Lieve allemaal,

We zijn vanavond aangekomen in Ljubljana. Aangezien we in Split geen wifi in het hostel hadden, upload ik nu het reisverslag van deze prachtige stad in Kroatië!

Afgelopen vrijdag zijn we rond 11 uur vertrokken van Belgrado naar Zagreb. We hadden van veel reizigers gehoord dat Zagreb niet zo heel leuk is. We kwamen hier rond half 7 aan. We dropten onze backpacks in een bagagekluis en wilde een reservering voor een slaapplaats in de nachttrein naar Split. Helaas was dit niet meer mogelijk, alles was vol. Dit betekende dat we gewoon zitplaatsen moesten reserveren. Niks aan te doen, slaapt alleen erg ongemakkelijk! Na deze reservering zijn we de stad ingegaan. Daar hadden we nu nog even de tijd voor. Eigenlijk vonden wij het een fijne stad. Het is niet heel erg druk en alles staat duidelijk aangegeven. We hebben in een korte tijd nog best veel van de stad kunnen zien. Onderandere de St. Stefanus kathedraal. Dit is een mooie gotische kerk. Een gedeelte was helaas in renovatie. Daarnaast de kunstgalerij gezien. Ook dit is een erg mooi gebouw. We hebben ergens wat gegeten en van Kroatië genoten. Daarna zat een zware nacht op ons te wachten... We hadden natuurlijk al bijna 8 uur in de trein gezeten. Nu moesten we ook nog zittend slapen. Er wordt gewaarschuwd voor diefstal dus kon ook niet echt slapen. Er zat ook een raar figuur naast me. Hij was druk heen en weer aan het lopen, keek raar, hij lette goed op ons een bekeek onze spullen. In onze couchette van 6 personen sliep iedereen al. Maar ik bleef wakker. Op een geef moment ging hij weg en toen ben ik ook gaan slapen. Met zonsopgang wakker geworden en gekeken naar het prachtige landschap van Kroatië. We herkende veel van 2 jaar geleden toen we gingen eilandhoppen. Hier komen voelde dus ook heel vertrouwd. We werden op het treinstation opgehaald door 2 dames van het hostel die ons naar een appartement brachten (Gratis upgrade). Het appartement is met allerlei oude meubels en prullaria een echt kroatisch huisje. Maar zeker niks te klagen. Alles was voor ons aanwezig tot een met een gevulde koelkast aan toe. Maar ook een badkamer met bad! Bizar, maar erg leuk! Het was zo rond 7 uur in de ochtend en omdat we niet echt hadden geslapen zijn we nog even gaan liggen. Daarna lekker gedoucht en de stad in gegaan. Hier liepen we door het paleis van Diocletianus. Een Romeins paleis met allerlei winkels, markten en de kathedraal van St. Duje. Langs de haven van Split gelopen (grootste van Kroatië) en wat gegeten. Daarna weer naar het Romeinse paleis. Het paleis is een van de best bewaarde uit de Romeinse keizer tijd. We zijn ondergronds geweest daarna in de kathedraal en 60m omhoog in de klokkentoren. Prachtig uitzicht over split. Zoals jullie weten hebben we al veel hoogtes beklommen en ook allerlei torens. Deze was niet erg hoog maar weer vonden het een beetje gammel. Aangezien het erg warm is doen we alles op een rustig tempo. Na de toren hebben we een muntje in de wensput gegooid en hebben we de schatten bekeken. Door het oude stadscentrum gelopen en boodschappen gehaald om te koken.

Dag 21
Vandaag vroeg opgestaan aangezien we een excursie hadden geboekt. Helaas zat het weer totaal niet mee terwijl het eerst zo prachtig weer was. We zijn met een busje naar Sibenik gereden. Hier begon het al te regenen. Op weg naar Sibenik, vertelt de gids veel over Kroatië en wat we onderweg allemaal zien. In Sibenik zijn we naar een kathedraal gegaan. Ook hier worden erg veel leuke en interessante dingen verteld. Dingen waar je normaal nooit op zal letten. We hadden een uur vrije tijd maar omdat het regende zijn we maar chocolademelk gaan drinken. Wel een hele lekkere met heerlijke slagroom. Daarna verder met het busje naar de Krka watervallen. (In Hilversum zijn er geloof ik nu ook een soort watervallen). Nou was de weg er naar toe al een grote waterval. Dit was erg jammer! Met poncho's aan gingen weer door het prachtige park. De watervallen zijn erg mooi. We hebben even de tijd voor ons zelf en om te lunchen. Met mooi weer zouden we gaan zwemmen. Dit was nu best lastig en hebben we dus ook niet gedaan. We hebben met de gids een route door het park gelopen. Groot gedeelte van de route, staat in de winter onder water. Tijdens de route komt ook de zon nog even kijken. Dat maakte het allemaal nog wat mooier. Ondanks het weer waren we blij dat we dit allemaal hadden gezien. We waren erg moe en zijn lekker uit eten geweest en daarna gaan slapen.

Dag 22 - vandaag
Zoals ik al eerder vertelde zijn we vandaag naar ljubljana vertrokken. We moesten weer via Zagreb. We hadden deze route 1e klas stoelen. Dat maakte het al wat aangenamer! Mooie route die we de vorige keer natuurlijk niet zagen omdat het donker was. In Zagreb zijn we nog naar de St. Marcuskerk gelopen. Die hadden we de vorige keer nog niet gezien. Wat gegeten en een korte treinreis van zo'n 2,5 uur van Zagreb naar Ljubljana. Deze reis was ook erg mooi. We zagen en grote groep herten en reden zowat de hele weg langs de Sava. Deze hadden we ook in Belgrado gezien. Heel mooi met hoge bergen en van die schattige huisjes.

We gaan nu zo'n beetje onze laatste week in. Donderdag vertrekken we naar Venetië en daarna onze laatste bestemming de cinque terre!

Heel veel liefs xxx

Jasper en Angelique

• 28 Juli 2014 - 23:44

Anouska:

Hi dropjes,

Leuk om elke keer jullie verhalen te lezen (had er even een paar gemist, oepss).
    Goed dat jullie goed op de spullen passen, is ook wel van belang natuurlijk! Jammer van de slaapplaatsen..
    Wees inderdaad niet getreurd, hier is het ook één trieste bedoeling wat betreft het weer!

Heel veel plezier nog en let op elkaar!

Liefs, Anouska

• 29 Juli 2014 - 08:59

Jim En Gerrie:

Lieve Angelique en Jasper,

Wat weer een lekker uitgebreid reisverslag, erg leuk om te lezen. Het is balen van het weer af en toe, gelukkig kan daar niemand iets aan doen. Zoals de foto's laten zien is het daar wel heel mooi, en dan zien we de foto's van Angelique nog niet eens, we zijn nu al benieuwd daarna. Het slapend zittend in een trein is niet fijn, maar je zal het wel je leven lang blijven herinneren, zoals deze hele vakantie waarschijnlijk. We vinden het hartstikke leuk dat jullie ook zulke leuke hostels vinden, en dan ook voor zo weinig geld,
    mogen ouderen daar ook in? (haha).
    Helaas zit voor jullie het weer in Ljubljana ook niet mee, maar in Venetië en La Spezia is er de komende week volop zon, dus dat moet goed komen.
    In Hilversum was gisteren in de ochtend een tropische regenbui, het water kwam loodrecht uit de hemel het gutste van de overkapping, mooi om te zien. Een half uur later ging naar Huizen en daar had het een beetje geregend, zo plaatselijk kan het zijn. Daarna was het weer lekker warm en 's middags weer heerlijk in de zon gezeten.
    Heel veel plezier de komende dagen, en tot de volgende blog.
    xxxx Jim en Gerrie

• 29 Juli 2014 - 15:31

Yvonne Boor:

Oh wat leuk jullie verslag lijkt op die van ons grappig wij waren in mei/juni ook in Split in Sibenik en bij de Krka watervallen. Wat sneu dat jullie slecht weer hadden maar wat is het daar mooi. Persoonlijk vinden wij de Dalmatische kust het mooiste gedeelte van Kroatie, vooral de kustweg is de moeite waard.
    Wat genieten jullie en wat ontzettend leuk om dat allemaal met de trein te doen je verslagen zijn dan ook echt leuk om te lezen.
    Geniet nog maar lekker hopelijk wordt het weer wat beter als het maar droog is.
    Veel lieve groetjes van Yvonne en Wout Boor.

• 30 Juli 2014 - 19:55

Coby:

Jammer van het weer, maar je verslag was heerlijk om te lezen.Morgen richting Venetië. Dat is altijd nog een wens van mij om daar heen te gaan. Veel plezier.

• 30 Juli 2014 - 20:22

Remko & Yvonne:

Wat leuk om het reisverslag weer te lezen. Jullie maken wel een hoop mee!
    Dit zijn niet de vakantie's die Angelique in het verleden heeft gekregen.
    Hoop leuke foto's alleen wie zijn die mensen die er ieder keer opstaan? HaHa
    Groetjes, Xxx Remko en Yvonne.

• 05 Augustus 2014 - 15:38

Astrid:

Ooooh, ik moest even wat verslagen in halen, maar wilde hier toch even melden dat ik het hele gave foto's vind dit keer zeg! En jullie glunderen ook zo. Leuk hoor.
    Nu nog even snel de andere verslagen lezen, dan ben ik weer bij, voordat jullie thuis komen ;)
    X Astrid