Belgrado (Servië) - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Jasper en Angelique - WaarBenJij.nu Belgrado (Servië) - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Jasper en Angelique - WaarBenJij.nu

Belgrado (Servië)

Door: Angelique

Blijf op de hoogte en volg Jasper en Angelique

24 Juli 2014 | Servië, Belgrado

Lieve allemaal,

Daar zijn we weer om jullie mee op reis te nemen naar Belgrado.

Onze laatste stap avond in Varna was erg leuk met andere backpackers en de hostel eigenaar. We hebben goed zijn verjaardag gevierd! De volgende ochtend erg vroeg op weg naar Sofia. De trein trip was ontzettend mooi. We reden door bergtunnels, langs mooie bergen bezaaid met verschillende bomen, beekjes/rivieren en leuke huisjes. De rit heeft wederom langer geduurd want we hadden weer vertraging. Eenmaal aangekomen in Sofia hebben we onze backpacks bij een beveiligde bagageruimte achtergelaten en zijn we de stad in gegaan. Het lijkt net of deze stad tussen de bergen en de wolken ligt. Heel bijzonder om te zien. In de stad zijn we naar de St. Alexander Nevski kathedraal gelopen. Het is een van de grootste orthodoxe kerken ter wereld. We hadden erg veel trek dus zijn wat gaan eten. Daarna via de St. Nicolai kerk gelopen. Ook deze was in renovatie (het zit niet echt mee soms haha). Daar vlak bij was de nationale kunstgalerij. We liepen langs warm water mineraal bronnen. Hier komt echt heet mineraal water uit. We zijn naar de Sofia synagoge gelopen. Daar zagen we ook nog de centrale markthal van Sofia. Hij leek erg veel op die van Budapest. Daarna teruggelopen naar het trein station. Onderweg nog ergens gezeten en UNO gespeeld. Als ik het nu zo op schrijf is het eigenlijk bizar dat we nog zo veel van Sofia hebben gezien in slechts een paar uur. Om half 9 stapte we in de nachttrein naar Servië. Sinds een jaar worden ID kaarten goed gekeurd in dit land. Toch vonden we dat een beetje spannend bij de grens controle. De hele trein wordt onderste boven gehaald. Er worden vakken open getrokken waar je geen bestaan van weet. Alles wordt open geschroefd. Iedereen kijkt heel streng, het trein personeel wordt een beetje zenuwachtig en je moet ook absoluut in je eigen trein couchette blijven. Ik moest erg nodig naar het toilet maar ook dat is verboden. Deze controle gebeurt in Bulgarije en Servië. Dat zijn toch altijd spannende momenten. Verder beide redelijk goede nacht gehad. Ook nu hadden we weer vertraging en kwamen we rond 7 uur aan op het trein station. In het hostel konden we vervroegd inchecken en dus ook nog even lekker slapen. Rond 11 uur zijn we gaan douchen en de stad gaan verkennen. We zijn via het oude stadscentrum naar het Belgrado fort en het Kalemegdan park gelopen. Onderweg leuke souvenirs kraampjes gezien. Bij het Fort een prachtig uitzicht over de stad en over de kruising van de 2 rivieren: de Donau en de Sava. Heerlijk park om in te lopen. Via een andere weg terug gelopen naar de St. Michaels kathedraal en het paleis van prinses Ljubica. Nu zouden we verder gaan naar de St. Sava kerk. Onderweg zijn we langs het Moscow hotel gelopen. Op een pleintje tussen het stadshuis en het presidentiële paleis gezeten. Bij de St Sava aan gekomen denken we vooral wow, groot! Al veel kathedralen en kerken gezien maar dit is mega! Eenmaal binnen zien we ook dat hij nog niet af is. Ze zijn al bezig met de bouw sinds 1935. Via een andere weg weer terug naar de St. Mark's Church waar we om 16.00 een minuut stil waren voor de slachtoffers en nabestaanden van de MH17. We krijgen slechts een fractie mee via Internet. Maar geschokt zijn we zeker en ook best verdrietig. Denkend aan een stage leerling van Jasper die ook in dat vliegtuig zat. Het is ook anders om het vanuit hier mee te krijgen omdat we met een bijzondere reis bezig zijn. Dankbaar dat het goed gaat en kunnen genieten van wat we zien. Na het stilte moment terug gelopen naar het oude stadscentrum via het gemeentehuis. Zo hadden we alle gebouwen die we wilde zien, gezien! We zijn bij een Italiaans restaurant gaan eten. Daarna moe maar voldaan naar het hostel.

Dag 18
We zijn al zeker over de helft van onze reis. Heel bizar! Vandaag zijn we met de bus naar Ada Cigonlija (schiereiland in de Sava) gegaan. Het is een heerlijk eiland met een strand, mooi schoon water en groene omgeving. We hebben het hele eiland rondom gelopen (zo'n 10 km) er zijn onderweg ook veel bars en restaurant. Tegen de avond bij een heerlijk lounge restaurant aan het water gegeten. Echt heerlijk genieten van de zon en het eiland. Gek dat dat zo vlakbij de drukke stad ligt. Maar het maakt deze stad ook erg bijzonder vinden wij!

Morgen zullen we naar Zagreb vertrekken waar we overstappen om de nachttrein naar Split te nemen. Hostel is geregeld en de eigenaar komt ons zelf op halen van het trein station.

Veel liefs,

Jasper en Angelique

• 24 Juli 2014 - 23:20

Remko & Yvonne:

Hoi Angelique & Jasper,

Jullie hebben de afgelopen dagen heel wat kilometers afgelegd, zowel per trein als te voet.
    Leuk om te lezen dat jullie genieten van alle mooie dingen die jullie zien.
    Veel plezier met de tweede helft!
    Xxx Remko & Yvonne.

• 24 Juli 2014 - 23:43

Jim En Gerrie:

Hi Angelique en Jasper, fijn weer het reisverslag van jullie te lezen. We vroegen ons al af hoe de grensovergang zou gaan in de trein. We begrijpen dat het wel spannend is. Jullie hebben ook wel mazel met de hostels. Zo'n reis kan niet lang genoeg duren lijkt mij. Met ons gaat het prima het is heerlijk weer, dus wat willen we nog meer. Jullie gaan lekker naar Split. Veel plezier tot de volgende blog. Xxx Jim en Gerrie

• 25 Juli 2014 - 07:40

Manouk:

Lieve Angelique en Jasper,

Wat lopen jullie veel zeg! Maar ook goed dat jullie even wat lekker momentjes nemen om wat uit te rusten. En wat spannend van die grensovergang! Ik ben nog over Sophia heen gevlogen, dus heb extra aan jullie gedacht haha. Goede reis weer en wat fijn dat de eigenaar jullie op kan komen halen, wat een service! Veel plezier en geniet ervan!

Liefs en kusjes,

Manouk

• 27 Juli 2014 - 19:35

Yvonne Boor:

Lees nu pas al jullie schitterende reisverslagen, geweldig wat hebben jullie veel gezien en wat een leuke foto's en veel meegemaakt.
    Jullie zullen wel doodmoe niet alleen van het lopen maar ook van alles wat jullie zien, en dan die treinreizen ik vind het dapper wat jullie doen.

Liefs en groetjes Yvonne Boor.