Chiang Mai, trekkingstocht en nachttrein - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Jasper en Angelique - WaarBenJij.nu Chiang Mai, trekkingstocht en nachttrein - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Jasper en Angelique - WaarBenJij.nu

Chiang Mai, trekkingstocht en nachttrein

Door: Angelique

Blijf op de hoogte en volg Jasper en Angelique

30 Juli 2015 | Thailand, Chiang Mai

Lieve allemaal,
Daar zijn we weer :) inmiddels al zeker anderhalve week op reis. De tijd vliegt aan ons voorbij. Zaterdag vertrokken we rond 12 uur met de openbare bus (gelukkig wel een met airco) naar Chiang Mai. Tussen de stoelen was genoeg plek voor onze benen en we konden de stoelen ook in lig stand zetten. Onderweg kregen we en lekke band maar die was zo vervangen. Het was een prima rit en ondertussen werd het landschap steeds mooier en groener. We zijn nu ook meer in de bergen. Bij aankomst met de bus stapten we over op de lokale taxi waar we met z'n alle ingepropt werden. Erg grappig hoe dat ging. Het hotel is prachtig en hele grote kamers en een heerlijk bad! Rond 19 uur zijn we met een groot gedeelte van de groep en Koi naar de walking street gegaan. Dit is een hele leuke markt. Niet zo'n cheap toeristen markt maar echt leuke spulletjes en je ziet ook vele thai van alles zelf maken. Er zijn ook veel locals die zelf aan t shoppen zijn. Jasper en ik besloten los van de groep streetfood te eten. Heerlijke varkensvlees stokjes met een zoete saus,een soort loempia's en als toetje mango sticky Rice. Echt alles was heel erg lekker en ook leuk om zo op deze manier te eten. Onze gids Koi deed dit ook dus we vertrouwde het ook meer. Op de markt waren op sommige plekjes ook een soort Kermis waar je soort schiettent hebt. Hier kon je voor 20 baht (minder dan 50 eurocent) 5 dopjes schieten op een soort bolle knuffel konijntjes en die had je dan meteen gewonnen. Jasper schoot eerst mis, athans via een plankje raakte hij de thaise dame die bij deze “attractie” stond. Even een gênant momentje... Maar toch 2 raak en weer een hele belevenis rijker. Nog een aantal souvenirs gekocht en daarna met de hele groep terug die we toevallig weer tegen kwamen. De bedden hier zijn heel breed dus je kunt heerlijk liggen. Eerst nog even in bad gezeten en vervolgens prima geslapen. De groep ging de volgende ochtend naar the elephant nature park maar omdat wij na de groepsreis nog 1 week vrijwilligers werk gaan doen bij elephants world hadden we thuis besloten niet mee te gaan. We hebben heerlijk uitgeslapen en ontbeten vervolgens met de regio taxi naar Doi suthep en de wat pra that. Via 309 treden kwamen we bij de tempel aan. Helaas regent het en zitten we midden in de wolken waardoor we niet van het uitzicht kunnen genieten. Maar de tempel is machtig mooi en daar genieten we ook van. Angelique heeft na een zegening weer een wit bandje bij gekregen. We gingen ook samen “geluksstokjes schudden” je knielt dan voor t boeddhabeeld en schud tegelijkertijd met een koker gevuld met stokjes die zijn voorzien van een nummer. De thais geloven dat er tijdens het bidden geluk in de stokjes stroomt. Welk stokje er tijdens het schudden uitsteekt of uitvalt pak je en zoek je het corresponderende nummer op een standaard vol bedrukte velletjes papier. Hierop wordt voorspeld wat de toekomst voor diegene in petto heeft. Jasper had 19 en Angelique 13. 13 is een goed getal voor de boeddha. Jasper kreeg nog wat tips. Wat er precies op de briefjes stond laten we jullie graag thuis zien :)...
We nemen thee en koffie en lopen daarna nog over de markt die langs de trappen ligt. Tenminste dat was de bedoeling... Het kwam inmiddels echt met bakken uit de hemel. Ja dat hoort er bij als je in het regenseizoen reist. Maar met een plu kwamen we al een heel eind en gingen we weer terug naar het hotel. Bij het hotel wilde de taxichauffeur meer geld hebben dan we naar ons idee hadden afgesproken maar het is ons gelukt om de afgesproken prijs te betalen en daar waren we best een beetje trots op. Het afdingen lukt ons aardig. We hebben de afgelopen dagen veel gezien en gedaan er waren eigenlijk behoorlijk moe dus lekker rustig aan gedaan en om18 uur kregen we een briefing van onze gids waar we de trekkingstocht mee zouden gaan doen. Voor ons stond een klein Thais mannetje met een grote glimlach genaamd Taksin. Echt fantastisch. Hij legde ons uit wat we me moesten meenemen, wat we konden verwachten en hoe de komende dagen er uit zouden zien. Iedereen was erg enthousiast! We hadden het meeste al in gepakt. Na de briefing zijn we met een groot gedeelte van de groep gaan eten bij een Italiaans restaurant even wat anders dan rijst. Iedereen heeft daar erg van genoten. Met een klein clubje nog en drankje gedaan en daarna naar bed. Best wel spannend die trekking morgen! De volgende ochtend rond 7 uur op en de bagage die we niet nodig hadden hebben we achtergelaten in het hotel. Na een goed ontbijt konden we op pad. We zijn eerst met een jeepbusje naar het politie bureau (tourist police) geweest om uitleg te krijgen over de procedure als er wat mis gaat en een kopie van ons paspoort af te geven voor het geval er iets zou gebeuren tijdens de trekking. Daarna naar de markt gegaan waar de gids het een en ander aan eten kocht om later klaar te maken voor ons. We konden zelf ook even rond kijken. We zagen van alles maar konden veel dingen niet herkennen. Veel soorten vlees, allerlei kruiden en specerijen, fruit enzovoort. We kregen een hapje van de gids Taksin en gingen vervolgens met de jeep naar een waterval. Een hele hoge gave waterval waar we met een groot gedeelte van de groep gingen zwemmen. Heel erg leuk en het water kletterde behoorlijk hard naar beneden. Gewoon gaaf! Daarna met de jeep naar een klein dorpje buiten chiang mai om te lunchen. Tot nu toe nog niet veel gelopen hoor ik jullie denken. Dat klopt! Maar dat komt zeker goed! De lunch met thaise soep en rijst was heerlijk en vervolgens bracht de gids ons met de jeep naar de Hot spring. Ooh echt heerlijk. Het water komt daar uit de bergen en wordt verwarmd door lava. het is heerlijk warm en het bereidden onze spieren voor op de tocht die we zouden ondergaan. De gids kwam ons uit de warme baden halen en vervolgens gingen we op pad. Het had erg geregend en het was gelukkig nu droog! Maar de paadjes waren erg modderig en glibberig. Het was behoorlijk heuvelachtig en niet erg gemakkelijk. Het zweet zat na een half uur al overal! Naast onze gids Taksin was Koi onze reisbegeleidster ook mee maar ook Robin hood was aanwezig. Een dorpsbewoner die ons tijdens deze tocht heeft begeleid. Hij noemde zich zelf graag robin hood. Echt fantastisch met een big smile op kaplaarzen sjeesde hij door de jungle. Van bamboe stokken maakte hij loopstokken die we goed konden gebruiken tijdens het glibberen. We hebben 2 dorpjes bezocht tijdens de trekking en bij het laatste dorpje bleven we ook slapen. Back to basic. Er werd gekookt op een vuurtje en bij kaarslicht aten we een soort patat (wel koud) wat even een raar idee was maar alles was lekker want we hadden behoorlijk honger na 6 uur lopen waarvan het laatste uur in de stromende regen. we hadden bij het eten ook zoetzure kip, kippenkluifjes en rijst. Alle kleding was nat en koud. Gelukkig wel wat droge kleding bij ons. Bij een kampvuur naar spannende verhalen van de gids geluisterd en trucjes van hem geleerd. Vervolgens een poging tot slapen. Er lagen hele dunne matjes (soort tuinstoel matjes), dekentje en een klein kussen. De harde bedden in t hotel waren volgens ons hard maar dit was pas echt hard. Haha! De harde bedden zijn nu heeeeerlijk zacht haha. We hadden onze lakenzak mee en dat vonden we net wat prettiger en schoner dan de rest dus dat lag wel fijn. Om half 5 werden we gewekt door blaffende honden en hanen. Pff best verrot. Nog een beetje weg gedoezeld en rond half 7 er uit. We kregen een lekker ontbijtje met toast, jam en ei. Spieren voelde best wel stijf en het had zowat de hele nacht geregend. De paadjes waren dus weer behoorlijk glad. Een stijle heuvel omhoog zorgde wederom voor vele glijpartijen maar wederom zijn wij niet gevallen! Robin hood rende telkens voorbij en hielp groepsgenoten. Op een gegeven moment neemt hij een groepsgenoot mee en rent zeg maar snel overal tussen door. Angelique dacht dat kan ik ook en ja hoor ik hobbelde er vrolijk achteraan. Mn roze sokken met modderspatters en schoenen helemaal onder de modder na deze trekking. Maar t was erg leuk. Na ongeveer 1 uur kwamen we aan bij de rivier waar we gingen raften. Ons bamboe vlot bleef zeker niet droog na 1 minuut waren we al lekker nat. Op het vlot konden de schoenen schoon spoelen. Het raften was leuk bij de stroomversnellingen. Maar het begon weer te regenen en dat zorgde ervoor dat we heel erg snel afkoelde en het erg koud kregen. Helemaal kippenvel. Na 2,5 uur raften kwamen we aan bij een dorpje waar we droge kleding aan deden en gingen lunchen. Na een lunch met pad thai gingen we naar het hotel. De jeep rit duurde zo'n 2 uur. Vervolgens in de hotel kamer heerlijk gedoucht en weer helemaal schoon. In de avond bij een restaurant aan de rivier gegeten. Heerlijk eten en erg gezellig. De volgende dag naar de dierentuin in chiang mai. Het is een behoorlijk groot park waar je met een busje door heen kon en er waar je continue in en uit kon stappen. We hebben allerlei dieren gezien waaronder panda beren. Die hadden we zelf nog nooit gezien. Giraffen gevoerd en lekker door het park heen gelopen. We gaan rond 18 uur met de nachttrein naar Bangkok. Er is veel plek in de trein. We passen zelfs samen in t onderste bed. Gelukkig zaten we niet te dicht op de airco dus de temperatuur was ook prima. Van de bankjes werd rond half 10 een bed gemaakt met lekker schone lakentjes en het lag prima! We hebben beide redelijk goed geslapen. In de ochtend naar hetzelfde hotel in Bangkok als toen we aan kwamen. Lekker ontbeten en we konden direct de kamer in. Vandaag willen we in ieder geval naar de Golden Mountain en wat saket. Morgen zullen we in de avond weer een nachttrein nemen naar Surat Thani waar we met de boot naar het eiland Koh Pha-Ngan gaan!

Liefs,
Angelique en Jasper

• 30 Juli 2015 - 07:30

Gerrie Boor :

Pf, dat was weer een heel verhaal, heel erg leuk om te lezen. We maken de reis gewoon met jullie mee. Jammer van de regen maar dat hoort erbij, anders was de tocht ook te makkelijk haha. Nu weer lekker luxe, ook fijn. Goeie reis naar de eilanden en tot de volgende blog. Dikke kus.

• 30 Juli 2015 - 10:33

Jim Boor:

Als jullie de Wat's nog niet zat zijn, is de Wat Arun ook een aanrader. Ligt erg mooi aan de rivier.

• 30 Juli 2015 - 12:43

Nog een tip. Vanavond een drankje nemen in de Skybar op de 64e verdieping van het Lebua hotel. Een mooier uitzicht op de stad is er niet. Wel duur maar zeer de moeite waard.

• 30 Juli 2015 - 13:00

Yvonne Plug:

Wat een verhaal weer erg leuk om te lezen zo heb ik het gevoel dat ik er toch een beetje bij ben. hihi.
    wat maken jullie veel mee echt bijzonder. nou al die regen hebben we hier ook maar het weekend wordt het mooi hopelijk voor jullie ook en hebben jullie prachtig weer als jullie op de eilanden en de mooiste stranden zijn.
    Dat mag wel na zoveel inspanning. heel veel plezier nog en tot het volgende blog. liefs mama yvonne xxx.

• 30 Juli 2015 - 19:53

Gerrie:

Wat wordt jullie dagboek vaak bekeken!

• 04 Augustus 2015 - 09:36

Manouk:

Wauw wat maken jullie allemaal mee zeg! Super gaaf! Veel plezier en tot de volgende blog! Xxxx

• 04 Augustus 2015 - 10:25

Joost En Gerda. :

Wat een prachtig verslag. Heel beeldend.

• 10 Augustus 2015 - 23:33

Remko Plug:

Dat is toch een heel belevenis z'n trekking! Die nemen ze je niet meer af.
    Gelukkig hebben jullie diversen zegeningen gehad dus het moest wel goed gaan.